Begrijpen met je handen

October 26, 2022
Ieder kind wordt nieuwsgierig geboren. Nieuwsgierigheid is een kwaliteit voor het leven. Het is dan ook de kunst om van de uitknop af te blijven en die nieuwsgierigheid te voeden. Hoe ziet dat er uit binnen Bloem en Altijd Lente?

Een dag bij Bloem en Altijd Lente staat in het teken van groei en ontwikkeling. Ook voor onze medewerkers. Daarom organiseren wij vier keer per jaar een trainingsavond voor alle medewerkers. In september kwamen we samen en stond de avond in het teken van creativiteit.

Creativiteit betekent voor ons het vermogen om dingen te verzinnen door waar te nemen, te denken en te doen. Aandacht voor creativiteit is belangrijk. Creativiteit zorgt - zeker naarmate kinderen ouder worden - voor een toename in denken op hoger niveau en een verbetering van het analytisch vermogen, probleemoplossend vermogen en de zelfregulatie. Dit is ontzettend waardevol in de snel veranderende wereld waar onze kinderen in opgroeien. Onderzoek toont ook aan dat creativiteit ook van belang is voor zowel de bevordering van de schoolresultaten als voor de ontplooiing van talenten van het kind. ‘Maximaal inzetten op creativiteit en nieuwsgierigheid’ is dan ook het advies van professor Robbert Dijkgraaf in zijn bijdrage aan DWDD.

Wij zijn er van overtuigd dat ieder kind nieuwsgierig geboren wordt. Goed nieuws, want dan hoeven wij alleen maar van de uitknop af te blijven. In de praktijk betekent dit dat we kinderen de ruimte willen geven om te ontdekken. Stampen in de plassen en verven met je handen. Alleen zo ontdek je de wereld om je heen.

Inzetten op creativiteit doen we door zorgvuldig na te denken over onze activiteiten en de benodigde materialen. Het aller belangrijkste is dat we niet het eindproduct centraal stellen, maar juist het proces! Dit kan door de ogen van een volwassene op zijn zachts gezegd ‘wonderlijke resultaten’ opleveren. Niet erg, want de ontdekkingstocht van het kind staat voorop.

Bij het aanbod van materialen denken we na over de presentatie. We weten namelijk dat weinig prikkels, neutrale kleuren en een beperkt aanbod kinderen helpt om tot een betere focus te komen. Dit geeft kinderen de ruimte om daadwerkelijk het materiaal te gaan ontdekken zonder afleidingen van buiten af. We ondersteunen hiermee het mechanisme ‘selectieve aandacht’, wat bij jonge kinderen nog vol op in ontwikkeling is.

Maar met het aanbieden van materialen en een geschikte activiteit zijn we er nog niet. De pedagogisch medewerker schittert in dit proces juist door afwezigheid. Creativiteit moet je namelijk niet willen sturen. Zelfs het geven van het voorbeeld of een goed bedoeld compliment kan al genoeg zijn om het creatieve proces te blokkeren. Het gaat immers niet om wat het kind maakt, maar dát het kind iets maakt. Dat is ontdekken, experimenteren en leren in de meest pure vorm.