Laten we inzoomen op het thema ‘de ontwikkeling van het kind centraal’. Hierbij gaat het vooral om het stimuleren van de ontwikkeling van het kind, maar ook om het signaleren en bijsturen als de ontwikkeling niet optimaal is. Er is binnen dit thema een belangrijke rol weggelegd voor de mentor. Het mentorschap is sinds 2018 wettelijk verplicht, maar het belang van mentorschap wordt door Bloem en Altijd Lente al vele jaren erkend en ingezet. Daarom wordt ieder kind bij ons gekoppeld aan een vaste mentor. Als mentor volg je de ontwikkeling van het kind en om dit goed te kunnen doen is de mentor altijd een pedagogisch medewerker van de groep waarin het kind geplaatst is. Ook proberen we het kind altijd te koppelen aan een pedagogisch medewerker die het kind meermaals per week ziet. De Wet IKK stelt het volgen van de ontwikkeling verplicht, maar stelt geen eisen aan de frequentie. Wij doen dit tenminste eens per half jaar. Door het volgen van de ontwikkeling krijgen onze pedagogisch medewerkers inzicht in de individuele behoeften van het kind en kunnen zij het kind stimuleren om de volgende stap te zetten. We werken hierdoor ontwikkelingsgericht. De combinatie van ontwikkelingsgericht werken en de inzet van een mentor maakt dat belangrijke ontwikkelstappen, mogelijke voorlopers of juist achterstanden, worden gevolgd en tijdig gesignaleerd. En er wordt op de ontwikkelbehoefte ingespeeld door gerichte activiteiten aan te bieden die hierop aansluiten.
Maar hoe volgen wij dan de ontwikkeling? Omdat kinderen zich op vele vlakken en in verschillende tempo’s ontwikkelingen hebben wij er voor gekozen om de ontwikkeling te volgen met behulp van een bestaande observatiemethode. We gebruiken hiervoor de ‘Focus op kinderen’. Deze methode kijkt naar vijf aspecten van de ontwikkeling: de motorische ontwikkeling, de ontwikkeling van de intelligentie, de spraak en taal ontwikkeling, de ontwikkeling van de zelfstandigheid en de sociaalemotionele ontwikkeling. Per ontwikkelingsaspect wordt er een globale beschrijving gegeven van het ontwikkelingsverloop. Dit biedt onze medewerkers houvast om te bepalen wat redelijke verwachtingen zijn ten aanzien van de ontwikkeling van de kinderen op een bepaalde leeftijd.
Het volgen van de ontwikkeling biedt niet alleen ontwikkelkansen op de groep. Juist door in gesprek te gaan met ouders kunnen we kijken hoe we samen de ontwikkeling optimaal kunnen stimuleren. Dit doen we tijdens een overdracht, maar zeker ook tijdens een kindbespreking. Er zijn in de wet- en regelgeving geen minimumeisen aan het aantal besprekingen gesteld, maar bij Bloem en Altijd Lente doen we dit tenminste ieder half jaar. Natuurlijk kunnen er op ieders initiatief zelf ook meer gesprekken gepland worden. De kindbesprekingen worden gevoerd met de mentor.
Bij Bloem en Altijd Lente werken we iedere dag aan de kwaliteit van onze opvang. We zijn daarom op dit moment aan het onderzoeken of het voor de babygroepen zinvol en haalbaar is om de frequentie van het observeren op te voeren. In het najaar zullen we de uitkomsten van dit onderzoek analyseren.