Sinds 2019 moeten alle kinderopvangorganisaties in Nederland werken met een pedagogisch beleidsmedewerker en/of een pedagogisch coach. Bij Bloem en Altijd Lente vervullen Gila de Winter (beleid) en Marleen van der Horst (coach) deze rol. Het verbeteren van de pedagogisch kwaliteit en de professionele ontwikkeling van onze pedagogisch medewerkers staat daarbij centraal.
Het aantal uren coaching op jaarbasis is afhankelijk van het aantal pedagogisch medewerkers en het aantal kindercentra. Bij Bloem en Altijd Lente kiezen we er echter bewust voor om boven dit minimum uit te stijgen. Wij denken namelijk dat coaching dé manier is om de kwaliteit van onze pedagogisch medewerkers te (blijven) verbeteren. En dat maakt Bloem en Altijd Lente bijzonder!
Hoe ziet coaching er uit? Een derde van de uren zit in het ontwikkelen en implementeren van het (pedagogisch) beleid. Dit is belangrijk, omdat een sterk pedagogisch beleid de basis vormt voor een eenduidige manier van werken en draagt daarmee bij aan de structurele kwaliteit. Het overgrote deel van de uren gaat naar coaching. Onze pedagogisch medewerkers hebben een niet te onderschatten invloed op een positieve ontwikkeling van kinderen. Een dag bij Bloem of Altijd Lente gaat veel verder dan alleen verzorging. Het gaat ook over de leer- en ontwikkelervaringen die het kind opdoet. Dit ontstaat door de interactie die de pedagogisch medewerker met het kind aangaat waarin ze continue afstemt op de ontwikkelbehoeften van het kind. Het is het fundament waarop een positieve ontwikkeling tot stand kan komen. Dit vraagt om een specifieke opvoedexpertise waar veel kennis en vaardigheden voor nodig zijn. Coaching is daarom nodig.
De praktijk in een notendop. Er wordt op verschillende manieren gecoacht. Tijdens diverse gesprekken besteden we aandacht aan de kennis rondom het pedagogisch beleid. Door coaching on the job (het actief meewerken op de groep) wordt de opgedane kennis teruggebracht naar de werkvloer. Deze vorm van coaching is een effectieve manier van leren, omdat je door het observeren direct reflecteert op gedrag en handelingen. Het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden staan centraal tijdens de studiedag en de trainingsavonden. Daarnaast wordt intervisie ingezet om te leren van elkaars ervaringen. Is dit genoeg? Wij denken van niet. Leren doe je namelijk altijd en overal. Daarom zien wij ook de maandelijkse werkbesprekingen en groepsoverleggen als manier van coaching. Zo werken we iedere dag aan de kwaliteit van onze kinderopvang. En dat werkt!