Op mediadieet

September 19, 2022
De FreeFriday is een wekelijkse nieuwsbrief voor pedagogisch medewerkers. Een leuk en gezond leven staat centraal, maar dan zonder chiazaad en andere superfoodgeneuzel. De FreeFriday gaat over alledaagse dingen, zoals fietsen naar je werk, over het zinvol invullen van je weekend en over persoonlijke- en professionele ontwikkeling. De FreeFriday geeft nuttige inzichten en handige links naar interessante artikelen, podcasts of docu’s.

Ik woon samen met een nerd. Een tech-nerd om precies te zijn. Zo'n beetje alles in huis wordt daarom door Google bestuurd. De lampen gaan op gezette tijden aan en uit en de wekker leest het weerbericht voor. Google is verbonden aan onze geluidsspeakers en zelfs aan het horloge van Laurens. Ja, de techniek staat bij ons thuis voor alles. Helaas. Toch is het diezelfde Laurens die sinds kort op een mediadieet is gegaan. Instagram en Facebook zijn radicaal verwijderd en de slaapkamer is verboden terrein voor zijn grote vriend de iPhone. Dit mediadieet levert een hoop rust op. We zijn gebruikers van alle kanalen en consumeren de hele dag door. We zijn verslaafd aan social media. Letterlijk. De Netflix docu 'the social dilemma' laat dit goed zien. In deze docu onderzoeken technische experts de gevaarlijke impact van social media. Ze laten zien hoe social media handig gebruik maakt van menselijk gedrag met als doel: de gebruiker zo lang mogelijk vasthouden en zoveel mogelijk laten zien. De apps zijn zo ingesteld dat ze je manipuleren met handige snufjes. Denk maar eens aan de zin 'aan het typen...'. Dit kleine, onschuldige zinnetje laat ons wachten op een reactie en zorgt er dus voor dat we langer in de app actief blijven. Zelfs als je niet actief bent in de app word je aandacht getrokken met push-berichten als 'je bent getagd'. Lukt het jou dan nog om je telefoon links te laten liggen? Kijkend vanuit de psychologie dan is dit haast onmogelijk, want dit onderzoek met jonge tweelingen toonde aan dat er een hersennetwerk actief wordt bij sociale signalen door social media. Maar niet alleen het menselijk brein wordt beïnvloed. Het brein achter de sociale netwerken is het algoritme. Het algoritme bepaalt wat je voorgeschoteld krijgt. Het voedt zichzelf met jouw online gedrag en weet daardoor steeds beter aan te sluiten bij jouw wensen en behoeften. Daarom schotelt Netflix precies jouw favoriete films voor en komt Spotify met een playlist 'die je misschien wel leuk vindt'. Deze perfect ingestelde content is helemaal gericht op jouw gedrag en jouw interesses. Maar is perfectie dan wat we nodig hebben? Is het niet veel leuker om ook eens buiten de bekende paden te lopen? Om geïnspireerd te raken van datgene wat je nog niet kent? Doe eens gek, stap uit je gebruikelijke content en check vooral de docu 'the social dilemma'.